جامعة الإسکندرية، کلية التربيةمجلة کلية التربية - جامعة الإسکندرية1110-392231220210601Contemporary Literary Writing Trends..Post-Colonialism as a model
An applied Critical Studyاتجاهات الکتابة الأدبية المعاصرة ... ما بعد الکولونيالية أنموذجا دراسة نقدية تطبيقية214116864810.21608/jealex.2021.168648ARسارة خالدبولندالمجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب - دولة الکويتJournal Article20210404The concept of post modernism، one of the most ambiguous & exciting terms in the postmodern period، the term post modernism، which has been disagreed by critics & postmodern scholars.
The term postcolonial critical discourse refers to a temporal – historical transition (colonial period) ، postcolonial period – liberation & independence ، literature & criticism produced under the influence of the situation created by imperialism are literature & postcolonial criticism ، from this arises the problem of the postcolonial critical discourse that deals with memory & identity & relationship between them ، focusing on Saadallah Wannous text " Rape " as a model of post colonialism criticism.يعد مصطلح ما بعد الحداثة واحداً من أکثر المصطلحات التباساً وإثارة حيث اختلف حوله نقاد ودارسوا ما بعد الحداثة، کما يشير مصطلح ما بعد الخطاب النقدي الکولونيالي إلى فترة زمنية / تاريخية ( مرحلة الکولونيالية ومرحلة ما بعد الکولونيالية - التحرر والاستقلال )، فالأدب والنقد الذي کتب بتأثير من الوضع الذي خلفته الانبريالية، هو أدب ونقد ما بعد الکولونيالية، ومن هذا المنطلق نطرح إشکالية هذا الخطاب النقدي ما بعد الکولونيالي الذي يتعامل مع الذاکرة والهوية، وما هي العلاقة بينهما مع الترکيز على مسرحية سعد الله ونوس ( الاغتصاب ) بوصفها نموذجاً لنقد ما بعد الکولونيالية.https://jealex.journals.ekb.eg/article_168648_10eeeed015c14438fea47f0235ad23a5.pdfجامعة الإسکندرية، کلية التربيةمجلة کلية التربية - جامعة الإسکندرية1110-392231220210601Emotive Theory in Modern and Contemporary Philosophyالنظرية الانفعالية* في الفلسفة الحديثة والمعاصرة436116865610.21608/jealex.2021.168656ARهشام صالحسليمانأستاذ الفلسفة الحديثة المساعد- قسم العلوم الاجتماعية- کلية التربية - جامعة الإسکندريةJournal Article20210504The research deals with a brief presentation of the emergence of the emotive theory, and the reason that led some philosophers to adopt this theory, and sheds light on the criticism that the emotivism was exposed, especially by the American philosopher "Brandt". The research tries to provide a fair evaluation of the emotive theory by addressing the following elements:
1- The emergence of Emotivism.
2- The emotive theory as a product of Emotivism.
3- The emotive meaning.
4- Brandt's critique of Emotivism.
5- Evaluation of the emotive theory.
Through the use of the critical method, we arrive at that the emotive theory, like any theory, has weaknesses, but in spite of that , it has a great contribution to emphasizing the influential side with regard to the topic of value, whether in aesthetics or ethics, and highlighting the emotive function of words, especially in The moral context.يتناول البحث عرض مختصر لنشأة النظرية الانفعالية، والسبب الذى دفع بعض الفلاسفة إلى تبنى هذه النظرية، وإلقاء الضوء على النقد الذى تعرض له المذهب الانفعالى وخاصة على يد الفيلسوف الأمريکي "براندت" ، ويحاول البحث تقديم تقييم منصف للنظرية الانفعالية من خلال تناول العناصر الآتية :<br /> 1- نشأة المذهب الانفعالى.<br /> 2- النظرية الانفعالية بوصفها نتاج للمذهب الحدسى.<br /> 3- المعنى الانفعالى.<br /> 4- نقد "براندت" للمذهب الانفعالى.<br /> 5- تقييم النظرية الانفعالية.<br /> ونصل من خلال استخدام المنهج النقدى إلى أن النظرية الانفعالية کأى نظرية لها نقاط ضعف، ولکن بالرغم من ذلک أم کام لها اسهام کبير في التأکيد على الجانب التأثيرى فيما يتعلق بموضوع القيمة سواء في علم الجمال أو علم الأخلاق، وتسليط الضوء على الوظيفة الانفعالية للکلمات وخاصة في السياق الأخلاقى.https://jealex.journals.ekb.eg/article_168656_065d72b2a337458eaec9ba1264a0c6fe.pdfجامعة الإسکندرية، کلية التربيةمجلة کلية التربية - جامعة الإسکندرية1110-392231220210601Joseph Margoils’s Moral Relativismالنسبية الأخلاقية عند "جوزيف مارجوليس*"638416866210.21608/jealex.2021.168662ARمها على حسن محمديحيىمدرس فلسفة الأخلاق بکلية الآداب - جامعة الوادى الجديدJournal Article20210504The research deals with the doctrine of moral relativism of the American philosopher "Margolis", and the most important ideas that he presented in his book "A Life Without Principles" in 1966. The main idea in this book is that there are no permanent fixed principles in the field of ethics, and that morality and human nature are all related to history and civilization. . The topic was addressed through the following pionts:
1- Ethics for Margolis.
2- Margolis ethics and politics.
3- Relativistic ideas in the philosophy of "Margolis" from a critical
point of view.
4- Applied ethics from the point of view of "Margolis" and his critics.
5- Dr. Al-Alusi, and Prof. Dr. Zakaria Ibrahim in moral relativism.
The results of the research were obtained using the analytical method, which can be summarized in:
1) That "Margolis" applied his moral relativism doctrine in the field of applied ethics and presented ideas that could be accepted.
2) That Margolis' ideas in the philosophy of ethics are likely the result of his merging of ethics and politics, something that has its roots in ancient Greek philosophy.
3) That the topic of relativism and the continuous change in the ethical system, which Margolis emphasized, relates to the rules of behavior that apply the fixed principles, and that the element of relativism and change that Margolis insists on in the field of ethics is mainly related to our awareness of the values represented by these fixed principles.يتناول البحث مذهب النسبية الأخلاقية عند الفيلسوف الأمريکي "مارجوليس"، وأهم الأفکار التي قدمها في کتابه "حياة بلا مبادئ" عام 1966م، فالفکرة الرئيسية في هذا الکتاب هي أنه لا وجود لمبادئ ثابتة مستمرة في مجال الأخلاق، وأن الأخلاق والطبيعة الإنسانية کلها ترتبط بالتاريخ والحضارة. ومعالجة الموضوع کانت من خلال العناصر التالية: <br /> 1- الأخلاق عند "مارجوليس".<br /> 2- الأخلاق والسياسة عند "مارجوليس".<br /> 3- الأفکار النسبية في فلسفة "مارجوليس" من وجهة نظر نقدية.<br /> 4- الأخلاق التطبيقية من وجهة نظر "مارجوليس" ونقاده.<br /> 5- وجهة نظر د. "الآلوسي" ، والأستاذ الدکتور "زکريا إبراهيم" في النسبية الأخلاقية.<br /> وتم التوصل باستخدام المنهج التحليلي إلى نتائج البحث التي يمکن اختصارها في: <br /> 1) أن "مارجوليس" طبق مذهبه الأخلاقي النسبي في مجال الأخلاق التطبيقية وقدم أفکارا يمکن قبولها.<br /> 2) أن أفکار "مارجوليس" في فلسفة الأخلاق من المحتمل أن تکون نتيجة دمجه بين الأخلاق والسياسة وهو الأمر الذي تمتد جذوره إلى الفلسفة اليونانية قديمًا.<br /> 3) أن موضوع الأخلاق النسبية والتغير المستمر في المنظومة الأخلاقية الذي أکد عليه "مارجوليس" يتعلق بقواعد السلوک التي تطبق المبادئ الثابتة، وأن عنصر النسبية والتغير الذي يصر عليه "مارجوليس" في مجال الأخلاق يتعلق في الأساس بإدراکنا للقيم التي تمثلها هذه المبادئ الثابتة.https://jealex.journals.ekb.eg/article_168662_d7d4af14973b2f7a38c0d8154916dca5.pdfجامعة الإسکندرية، کلية التربيةمجلة کلية التربية - جامعة الإسکندرية1110-392231220210601The Umayyad Caliph Omar bin Abdulaziz and his project to
withdraw from Andalusiaالخليفة الأموي عمر بن عبدالعزيز ومشروعه بالإنسحاب من الأندلس ( 99 - 101 هـ ) - ( 717 - 720 م )8710716866510.21608/jealex.2021.168665ARراوية عبدالحميدشافعأستاذ مساعد التاريخ الإسلامي، والحضارة الإسلامية- قسم التاريخ - کلية الآداب - جامعة حلوان.Journal Article20210504The Umayyad Caliph Omar bin Abdulaziz predicted the end of Andalusia, and the conquest is still in its beginnings, as he saw that the Islamic West, especially Andalusia, lacks some of the constants that preserve Islam and Muslims, preferring in this distant country isolated from the cohesion of the Islamic state at the time, east and west, and he expected his eyes and insights into what Actually happened after the fall of Andalusia, for its short period was ruled by the same vision and logic that his grandfather al-Faruq Umar ibn al-Khattab ruled, and he followed the same approach, beginning with himself as an example and ruler of the greatest power of the Islamic state at the time, and his virility did not disappear and he was able in a short time to do what No one else had done it for many years.,
He set his sights on the lives of Muslims as the most important thing to be feared, and they did not give much attention to the possession of vast lands and their annexation to the state of Islam, for humans are more important to him than stone and earth, so we see him heal hearts first with Islam and then with his lofty principles of justice and equality, and he knows very well that all matters will It then proceeds on its right path, as it was able, within only one year, to reformulate the entire Islamic West, in its two parts, Morocco and Andalusia, politically, socially and economically. تنبأ الخليفة الأموي عمر بن عبدالعزيز بنهاية الأندلس، والفتح ما زال في بداياته، فقد رأى أن الغرب الإسلامي، وبخاصة الأندلس تفتقد لبعض الثوابت التى تحفظ الإسلام والمسلمين، حبذا فى هذا القطر البعيد المنعزل عن لحمة الدولة الإسلامية آنذاک شرقا وغربا، وتوقع بثاقب بصره وبصيرته ما حدث فعليا بعد سقوط الأندلس، فقد حکم مدته القصيرة بنفس الرؤيا والمنطق الذي حکم به جده الفاروق عمر بن الخطاب، وسار على نفس نهجه، بداية من البدأ بنفسه کقدوة وحاکم لأکبر قوة للدولة الإسلامية في حينها، وقد صدقت فراسته واجتهاده في التعامل مع المسلمين، واستطاع في وقت قصير أن يفعل ما لم يفعله غيره في سنوات طوال، حيث وضع نصب عينيه حياة المسلمين کأهم شيىء في الدولة يجب أن يحافظ عليه، ولم يألوا بالا کثيرا لحيازة الأراضى الشاسعة وضمها لدولة الإسلام، فالبشر لديه أهم من الحجر ومن الأرض، لذلک نراه يداوى القلوب بالإسلام أولا ثم بمبادئه السامية من العدل والمساواة، وهو يعرف جيدا أن کل الأمور سوف تسير بعد ذلک في طريقها الصحيح، حيث استطاع في خلال عام واحد فقط أن يعيد صياغة الغرب الإسلامي کله بشقيه المغرب والأندلس، سياسيا واجتماعيا واقتصاديا، وهى معجزة بکل المقاييس العلمية لم يسبقه اليها أحد ممن سبقوه أو جاءوا بعده. https://jealex.journals.ekb.eg/article_168665_8b2f0869403ad2ffde560f4e1ce01ef5.pdfجامعة الإسکندرية، کلية التربيةمجلة کلية التربية - جامعة الإسکندرية1110-392231220210601Factorial Components of Reasoning Thinking among Samples from King Faisal University and Alexandria Universityالمکونات العاملية للتفکير الإستدلالي لدى کل من طلاب جامعة الملک فيصل وطلاب جامعة الإسکندرية10913318554010.21608/jealex.2021.185540ARخالد حسن بکرالشريفأستاذ مساعد في قسم علم النفس التربوي - کلية التربية - جامعة الإسکندريةJournal Article20210426The study aimed to identify the global components of reasoning thinking for students in KFU and Alexandria university. The analysis of the factorial structure of the reasoning thinking test which was applied to (237) students of various specializations at King Faisal University, and (146) students of the specialization of psychology at the University of Alexandria. revealed five factors of reasoning thinking that could be named and charcterized and the final form of the test has 26 items with suitable indicators of validity and reliability, The results indicated that there were statistically significant differences at 0.01 between Egyptian and Saudi students in reasoning thinking in favor of Egyptian students. Similar differences were also found. Statistically significance at 0.01 between males and females in reasoning thinking in favor of females, and a positive correlation was found between reasoning thinking and academic achievement among the Saudi sample students pearson coefficicent (0.234 ) significant at (0.01), and a statistically significant positive effect was found for the interaction of the specialization with academic achievement upon the total degree of reasoning thinking F=7.680 significant at 0.01.هدفت الدراسة إلى التعرف على المکونات العاملية للتفکير الاستدلالي لدى کل من طلاب جامعة الملک فيصل وطلاب جامعة الإسکندرية حيث أسفر تحليل البنية العاملية لاختبار التفکير الاستدلالي الذي طبق على (237) من طلبة عدة تخصصات في جامعة الملک فيصل ، و(146 ) من طلبة تخصص علم النفس جامعة الإسکندرية ؛ عن استخلاص 5 عوامل للتفکير الاستدلالي أمکن تسميتها، ووصفها وتمتع الاختبار بمؤشرات صدق وثبات عالية وتکون في صورته النهائية من (26) مفردة، وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين الطلبة المصريين والسعوديين في التفکير الاستدلالي لصالح الطلبة المصريين ووجدت کذلک فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين الذکور والإناث في التفکير الاستدلالي لصالح الإناث ووجدت علاقة ارتباطية موجبة بين التفکير الاستدلالي والتحصيل الدراسي لدى طلبة العينة السعوديين حيث بلغت قيمة معامل بيرسون (0.234) دال إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 ووجد تأثير دال إحصائياً لتفاعل التخصص مع التحصيل الدراسي في التأثير على الدرجة الکلية للتفکير الاستدلالي حيث بلغت قيمة ف ( 7.680) دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 ، وأمکن الخروج بمجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.https://jealex.journals.ekb.eg/article_185540_42e7ab29244a2dc3f13cc7d193becf5b.pdfجامعة الإسکندرية، کلية التربيةمجلة کلية التربية - جامعة الإسکندرية1110-392231220210601Cultural Intelligence and its relation to Global Citizenship among students of the Faculty of Education - Alexandria University,
in light of some demographic variablesالذکاء الثقافي وعلاقته بالمواطنة العالمية لدى طلاب کلية التربية - جامعة الإسکندرية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية13717318578010.21608/jealex.2021.185780ARهدي محمد السيدأبو العزممدرس علم النفس التربوي - کلية التربية - جامعة الإسکندرية.Journal Article20210427 The current research aimed to find out the level of cultural intelligence and the level of global citizenship among students of the colledge of Education, University of Alexandria, and another aim was to recognize the relationship between cultural intelligence and global citizenship, also to identify the differences between students in cultural intelligence and global citizenship according to gender, specialization, and group. The sample consisted of 418 (131 Male and 287 Female) students selected from first and fourth year at the faculty of education, with a mean age of 19.52 and a standard deviation of 1.870. The researcher used the cultural intelligence scale, and global citizenship scale prepared by the researcher. The results of the study showed that the estimation of students studying at the Faculty of Education for their cultural intelligence was high level, and high level of global citizenship, there was a statistically significant positive correlation between students cultural intelligence and global citizenship, there was no a statistically significant differences in cultural intelligence to the variables gender, academic specialization, and group, and there was no a statistically significant differences in global citizenship to the variables gender, academic specialization, and group. هدف البحث الحالي إلى التعرف على مستوى الذکاء الثقافي ومستوى المواطنة العالمية لدى طلاب کلية التربية - جامعة الإسکندرية، والتعرف على طبيعة العلاقة بين الذکاء الثقافي والمواطنة العالمية، وکذلک التعرف علي الفروق بين الطلاب في الذکاء الثقافي والمواطنة العالمية وفقًا لکل من النوع، والتخصص، والفرقة،، وتکونت عينة البحث من 418طالب وطالبة من طلاب الفرقتين الأولي والرابعة بواقع 287 إناث، و131ذکور، بمتوسط عمر 19.52، وانحراف معياري 1.870، واستخدم مقياس الذکاء الثقافي إعداد الباحثة، ومقياس المواطنة العالمية إعداد الباحثة، وقد أسفرت نتائج البحث عن ارتفاع مستوى الذکاء الثقافي، والمواطنة العالمية، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين درجات الطلاب على أبعاد مقياس الذکاء الثقافي ودرجاتهم على مقياس المواطنة العالمية، کما کشفت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين الطلاب في الذکاء الثقافي، والمواطنة العالمية ترجع لکل من النوع، والتخصص، والفرقة.https://jealex.journals.ekb.eg/article_185780_640c5232c0fec000ab796179f22ac844.pdfجامعة الإسکندرية، کلية التربيةمجلة کلية التربية - جامعة الإسکندرية1110-392231220210601The Role of Industrialization in Economic Empowerment for Women a Field Studyدور التصنيع في التمکين الاقتصادى للمرأة دراسة ميدانية17719818648910.21608/jealex.2021.186489ARدينا محمد السعيدأبوالعلاأستاذ علم الاجتماع المساعد - کلية الآداب - جامعة المنصورة.Journal Article20210501The concept of economic and social empowerment has received great attention over the past three decades, however progress in promoting gender equality, empowering women economically, and achieving economic independence for them in line with Egypt's 2030 sustainable development plan, which aims to increase women's participation rates in the development process, and benefit The current research used the questionnaire as one of the research tools used in social research, and applied the questionnaire to a sample of 257 women working in manufacturing in Dakahlia Governorate, whose data were taken through the Social Solidarity Directorate in Dakahlia And the women who have obtained the rehabilitation and training programs of the Ministry of Social Solidarity, which aim to increase the rates of empowerment of Egyptian women, and the study reached a number of results, the most important of which are:
- The results of the research showed that industrialization represents one of the aspects of economic activity that is concerned with the development of the human element through an emphasis on the effective participation of members of society. On her ability to make her own decisions
- The results also showed that: Societal and cultural factors related to the idea of self-employment had a great impact on the idea of women working in manufacturing, as well as the perception of women as they are the first responsible for household and family burdens.حظى مفهوم التمکين الاقتصادي والاجتماعي باهتمام کبير على مدى العقود الثلاثة الماضية ، ومع ذلک فإن التقدم في تعزيز المساواة بين الجنسين ، وتمکين المرأة اقتصاديًا ، وتحقيق الاستقلال الاقتصادي لها بما يتوافق وخطة التنمية المستدامة لمصر 2030 والتي تهدف إلى زيادة معدلات مشارکة المرأة في عملية التنمية ، والاستفادة من طاقاتها ، وقدراتها على العمل والإنتاج، واستخدم البحث الراهن منهج المسح الاجتماعي ، استعان البحث الراهن بالاستبيان بوصفه أحد الأدوات البحثية المستخدمة في البحث الاجتماعي ، وطبق الاستبيان على عينة قوامها 257 من السيدات العاملات بالتصنيع بمحافظة الدقهلية ، والتي أخذت بياناتهم من خلال مديرية التضامن الاجتماعي بالدقهلية ، والحاصلات على برامج التأهيل والتدريب الخاصة بوزارة التضامن الاجتماعي ، والتي تهدف إلى زيادة معدلات التمکين للمرأة المصرية ، وتوصلت الدراسة الى عدد من النتائج والتي من أهمها:<br /> - أوضحت نتائج البحث أن التصنيع يمثل أحد أوجه النشاط الاقتصادي التي تهتم بتنمية العنصر البشرى من خلال تأکيد على المشارکة الفعالة لأعضاء المجتمع ، وقد أظهرت النتائج الخاصة بالبحث أن اتجاه المرأة للعمل بالتصنيع قد أسهم في تحسين مستوى معيشتها ، وجعلها قادرة على تحمل مسئوليتها الشخصية ، وانعکس على قدرتها على اتخاذ القرارات الخاصة بها<br /> - کما أوضحت النتائج أن :العوامل المجتمعية والثقافية المرتبطة بفکرة العمل الحر کان لها أثرٌ کبيرٌ على فکرة عمل المرأة بالتصنيع ، وکذلک النظرة للمرأة کونها هي المسئول الأول عن الأعباء المنزلية والأسرية.https://jealex.journals.ekb.eg/article_186489_3c0c8cb334be0ffc53cfa53480435313.pdfجامعة الإسکندرية، کلية التربيةمجلة کلية التربية - جامعة الإسکندرية1110-392231220210601Requirements for Professional Growth for Kindergarten Teachers
Under The New Education System 2030متطلبات النمو المهني لمعلمات الروضة في ظل نظام التعليم الجديد 2030 دراسة مطبقة بإدارة کفر الدوار التعليمية بمحافظة البحيرة20124718649010.21608/jealex.2021.186490ARمها صلاح الدين محمدحسنأستاذ مساعد اصول تربية طفل - کلية التربية النوعية - جامعة بنها.Journal Article20210501The world is witnessing major changes in the fields of scientific and knowledge life....and at the local, regional and global levels, which requires facing these changes positively for the benefit of society and individuals. Its primary tool becomes the teacher in general and the kindergarten teacher in particular and its professional growth and increase its growth Professional growth in line with Egypt’s vision 2030 and the new education system. Therefore, the requirements for professional growth for kindergarten teachers under the new education system are determined as follows (requirements related to the scientific aspect – the institutional aspect – the societal aspect). For kindergarten teachers in light of the new education system 2030) and identifying obstacles to the professional growth of teachers with a proposed scenario to achieve these requirements.
This study was applied to all schools that have kindergarten classes and have quality and accreditation in the administration of Bandar Kafr Al-Dawwar, Beheira Governorate, and they are 14 schools with 93 kindergarten teachers.
This study is one of the descriptive studies to know the requirements of professional growth for kindergarten teachers under the new system and used the comprehensive social survey as the most appropriate method for descriptive studies. The study used the questionnaire tool applied to kindergarten teachers and it consisted of 110 phrases distributed over 4 dimensions.
- One of the results of the study was to reach the proposed vision for the requirements of professional growth for female teachers under the new education system.يشهد العالم تغيرات کبيرة في مجالات الحياة العلمية والمعرفية .......وعلي المستويات المحلية والإقليمية والعالمية مما يتطلب الامر مواجهة هذه التغيرات بشکل إيجابي لما في صالح المجتمع والافراد تصبح اداتها الاولي هو المعلم بصفة عامة ومعلمة الروضة بصفة خاصة ونموها المهني وزيادة نموها المهني بما يتماشى مع رؤية مصر 2030 ونظام التعليم الجديد ولذلک تحدد متطلبات النمو المهني لمعلمات الروضة في ظل نظام التعليم الجديد کالتالي (متطلبات تتعلق بالجانب العلمي- الجانب المؤسسي - الجانب المجتمعي ) حيث تسعي هذه الدراسة الي تحقيق الهدف الرئيسي ويتمثل في (تحديد متطلبات النمو المهني لمعلمات الروضة في ظل نظام التعليم الجديد 2030 ) وتحديد معوقات النمو المهني للمعلمات مع وضع تصور مقترح لتحقيق هذه المتطلبات.<br /> وتم تطبيق هذه الدراسة على جميع المدارس التي بها فصول رياض أطفال والحاصلة علي الجودة والاعتماد بإدارة بندر کفر الدوار محافظة البحيرة وعددهم 14 مدرسة 93 معلمة روضة.<br /> وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية لمعرفة متطلبات النمو المهني لمعلمات الروضة في ظل النظام الجديد واستخدمت المسح الاجتماعي الشامل باعتباره انسب المناهج للدراسات الوصفية واستخدمت الدراسة أداة الاستبانة المطبقة على معلمات الروضة وتکونت من 110 عبارة موزعة على 4 ابعاد.<br /> وکانت من نتائج الدراسة التوصل الي التصور المقترح لمتطلبات النمو المهني للمعلمات في ظل نظام التعليم الجديد .https://jealex.journals.ekb.eg/article_186490_098d4b6a7b1f5765c81242f02f00fbf9.pdfجامعة الإسکندرية، کلية التربيةمجلة کلية التربية - جامعة الإسکندرية1110-392231220210601Le registre familier en classe de FLS : pour un oral plus authentiqueالعامية فى تعليم اللغة الفرنسية کلغة ثانية: من أجل تعبير شفهي أقرب إلى الأصل25128518649110.21608/jealex.2021.186491ARياسمسنثروتمدرس بکلية التربية - جامعة الإسکندريةJournal Article20210501Apprenants de langue française depuis le plus jeune âge, les francophones d’Egypte ont un statut de FLS (Français Langue Seconde). Mais si leur formation se fait suivant des normes linguistiques qui sont celles du français standard, l’expression orale reste défaillante et plus précisément, assez livresque et très différente de celles des natifs. Cette faille est due à l’absence totale du registre familier dans le processus d’apprentissage. C’est donc dans un but de « rattrapage » que nous proposons un cursus de sensibilisation au français familier à des étudiants universitaires de niveau B2, cursus qui leur ouvrira la voie à une autodidactique qu’ils auront raison, ou moins, de nourrir par la suite, en fonction de leurs futures carrières et modes de vie.<br /> Le français familier n’est pas <em>incorrect</em>, comme on a souvent tendance à le définir, c’est tout simplement un code simplifié qui implique un canal de réception différent, jusque-là inexploité par nos étudiants.ينتمي الفرانکفونيون المصريون إلى فئة الFLS (اللغة الفرنسية کلغة ثانية) بحکم تعلمهم لللغة الفرنسية منذ الصغر. و على رغم من أن تعلمهم قد تم من خلال أسس لغوية ثابتة و هي أسس اللغة الدارجة أو الفصحى، فإن التعبير الشفهي لدي هؤلاء المتعلمين يبقى ضعيفا أو بالأصح، أقرب إلى التعبير الکتابي. و هو بذلک يختلف تماما عن التعبير الشفهي لدى الفرنسيين. و ترجع هذه الفجوة إلى الغياب التام لللغة العامية في العملية التعليمية. و من أجل تعويض هذه الفجوة فقد عرضنا منهجا دراسيا لتوعية الطلاب الجامعيين ذى المستوى المتوسط(B2) باللغة العامية الفرنسية. و يعتبر هذا المنهج مجرد مدخلا يؤهلهم فيما بعد للتعلم الذاتي إن أرادوا و إن حکم مجالهم المهني المستقبلي بضرورة ثقل مکتسباتهم في هذا المجال.
إن اللغة الفرنسية العامية ليست "خطأ" کما يصورها البعض، فهى مجرد مدونة مبسطة لللغة الدارجة تتطلب قناة استقبال مختلفة ، قناة لغوية لم يألفها المتعلم بعد.https://jealex.journals.ekb.eg/article_186491_1cdae40219533977ada984f6c74a1af1.pdf