فاعلية استخدام الهاتف الذکي في تدريس اللغة الإنجليزية في جامعة جازان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد – قسم المناهج والتعليم – کلية التربية - جامعة جازان

المستخلص

تعمل التکنولوجيا على تغيير العالم بشکل کبير في مختلف القطاعات بما في ذلک التعليم. تتقدم الجامعات وتعتمد التکنولوجيا في نقل المعرفة والمهارات إلى المتعلمين. لقد تطورت الهواتف المحمولة ومنذ اختراع الهواتف الذکية ، يتم تطوير الکثير في قطاع التعليم فيما يتعلق بالتعليم. يهدف البحث إلى تقييم فاعلية استخدام الهواتف الذکية في تدريس اللغة الإنجليزية بجامعة جازان. کما يقيم أيضًا ما إذا کان تطبيق الهواتف الذکية سيکون أکثر فعالية عند مقارنته باعتماد أسلوب المحاضرة في تدريس اللغة الإنجليزية في المملکة العربية السعودية. تم إجراء البحث باستخدام مسح تم إجراؤه على 134 مشارکاً من جامعة جازان. تم استخدام الردود من المحاضرات لإجراء التحليل الوصفي والارتباط والانحدار ، وأخيراً الاستنتاجات جنبًا إلى جنب مع التوصيات. وجد أن استخدام الهاتف الذکي له تأثير کبير على طريقة تدريس اللغة الإنجليزية. تمکّن الهواتف الذکية المحاضرة من إنشاء مقاطع فيديو للمتعلمين بينما يمکن للمتعلمين تسجيل أنفسهم ومشارکة المقطع مع محاضرتهم للتقييم والإرشاد. هناک أيضًا استخدام مکثف للمواقع الاجتماعية التي يمکن الوصول إليها بسهولة عن طريق استخدام الهواتف الذکية. تشير النتائج إلى أن المدرسين يستخدمون الهواتف الذکية لإرسال رسائل البريد الإلکتروني إلى الطلاب. لا يزالون يشارکونهم في الأمور المتعلقة بمحتوى دورة اللغة الإنجليزية وغيرها من القضايا المهمة المتعلقة بتعلم اللغة الإنجليزية مما يجعل عملية التعلم تفاعلية وجذابة. تشير النتائج إلى أن المحاضرين يشجعون استخدام الهواتف الذکية في عملية التعلم مما يعني أن الطلاب سوف يتأقلمون ويتعاملون مع استخدامها لأنه يجعل التدريس أکثر فعالية.

الكلمات الرئيسية


  1.  

     

    1. Aamri, A. and Suleiman, K., 2011. The use of mobile phones in learning English language by Sultan Qaboos University students: Practices, attitudes and challenges. Canadian Journal on Scientific & Industrial Research2(3), pp.143-152.
    2. Abbasi, M. and Hashemi, M., 2013. The impact/s of using mobile phone on English language vocabulary retention. International Research Journal of Applied and Basic Sciences4(3), pp.541-547.
    3. Alharbi, A.M., 2019. Building vocabulary for language learning: Approach for ESL learners to study new vocabulary. Journal of International Students, 2015 Vol. 5 (4)5(4), pp.501-511.
    4. Alharbi, H.A., 2015. Improving Students' English Speaking Proficiency in Saudi Public Schools. International Journal of Instruction8(1), pp.105-116.
    5. Al-Harbi, S.S. and Alshumaimeri, Y.A., 2016. The Flipped Classroom Impact in Grammar Class on EFL Saudi Secondary School Students' Performances and Attitudes. English Language Teaching9(10), pp.60-80.
    6. Al-Shehri, S., 2014. Mobile learning in the Arab world: Contemporary and future implications. In Interdisciplinary mobile media and communications: Social, political, and economic implications (pp. 48-62). IGI Global.
    7. Al-Zu’be, A.F.M., 2013. The difference between the learner-centred approach and the teacher-centred approach in teaching English as a foreign language. Educational Research International2(2), pp.24-31.
    8. Danaei, S.M., Zarshenas, L., Oshagh, M. and Khoda, S.M.O., 2011. Which method of teaching would be better; cooperative or lecture?. Iranian journal of medical education11(1).
    9. Darko-Adjei, N., 2019. The use and effect of smartphones in students' learning activities: Evidence from the University of Ghana, Legon.
    10. Darmi, R. and Albion, P., 2014, June. Assessing the language anxiety of Malaysian undergraduate English language learners. In Proceedings of the Global Conference On Language Practice and Information Technology 2014 (GLIT2014) (pp. 47-57). WorldConferences. net.
    11. Darmi, R. and Albion, P., 2014. A Review of Integrating Mobile Phones for Language Learning. International Association for the Development of the Information Society.
    12. Erickson, D., O'Dell, D., Jiang, L., Oncescu, V., Gumus, A., Lee, S., Mancuso, M. and Mehta, S., 2014. Smartphone technology can be transformative to the deployment of lab-on-chip diagnostics. Lab on a Chip14(17), pp.3159-3164.
    13. Gholami, M., Moghadam, P.K., Mohammadipoor, F., Tarahi, M.J., Sak, M., Toulabi, T. and Pour, A.H.H., 2016. Comparing the effects of problem-based learning and the traditional lecture method on critical thinking skills and metacognitive awareness in nursing students in a critical care nursing course. Nurse education today45, pp.16-21.
    14. Gillie, M., Dahli, R., Saunders, F.C. and Gibson, A., 2017. Use of rich-media resources by engineering undergraduates. European Journal of Engineering Education42(6), pp.1496-1511.
    15. Joshi, A., Kale, S., Chandel, S. and Pal, D.K., 2015. Likert scale: Explored and explained. Current Journal of Applied Science and Technology, pp.396-403.
    16. Liliia, K. and Gulnara, G., 2016. Mobile technologies in teaching English as a foreign language in higher education: a case study of using mobile application Instagram. In Proceedings 9th International Conference of Education, Research, and Innovation (pp. 6155-6161).
    17. Marmah, A.A., 2014. Students’ perception about the lecture as a method of teaching in tertiary institutions, views of students from college of technology education, Kumasi (Coltek). International Journal of Education and Research2(6), pp.601-612.
    18. Mortensen, C.J. and Nicholson, A.M., 2015. The flipped classroom stimulates greater learning and is a modern 21st century approach to teaching today's undergraduates. Journal of animal science93(7), pp.3722-3731.
    19. Salameh, Z., 2017. Attitudes towards Facebook and the Use of Knowledge and Skills among Students in the English Department at the University of Hail. Journal of Education and Practice8(8), pp.1-6.
    20. Tosun, S., 2015. The effects of blended learning on EFL students’ vocabulary enhancement. Procedia-Social and Behavioral Sciences199(1), pp.641-647.
    21. Warnich, P. and Meyer, L., 2013. Trainee teachers' observation of learner-centred instruction and assessment as applied by History and Social Sciences teachers. Yesterday and Today, (9), pp.00-00.

     

     

    1. Wheelen, T.L., Hunger, J.D., Hoffman, A.N. and Bamford, C.E., 2017. Strategic management and business policy (p. 55). Boston, MA: pearson.
    2. Wolff, M., Wagner, M.J., Poznanski, S., Schiller, J. and Santen, S., 2015. Not another boring lecture: engaging learners with active learning techniques. The Journal of emergency medicine48(1), pp.85-93.
    3. Zakrajsek, T., 2018. Reframing the lecture versus active learning debate: Suggestions for a new way forward. Education in the Health Professions1(1), p.1.