نموذجٌ تدريسيٌّ قائم على مَدخل التفکير التصميميّ في تنمية بعض مهارات القرن ال21 لدى الطالبات المعلمات، شعبة جغرافيا بکلية البنات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بکلية البنات – جامعة عين شمس

المستخلص

استهدفت الدِّراسة الحالية معرفة فاعلية نموذج تدريسيّ قائم على مَدخل التفکير التصميميّ لتنمية بعض مهارات القرن ال21 لدى الطالبة مُعلِّمة الجغرافيا. وقد تحددت مشکلة الدِّراسة في تدنِّي مستوى طالبات الفرقة الثالثة شعبة جغرافيا تربوي في بعض مهارات القرن ال21، وطُبِّقَت الدِّراسة في کلية البنات جامعة عين شمس على عينة مقصودة من طالبات الفرقة الثالثة شعبة جغرافيا تربوي تبلغ أعدادهن (31) طالبة باستخدام طريقة المجموعة الواحدة، وتم إعداد النموذج التدريسيّ في ضَوء مَدخل التفکير التصميميّ، وطُبِّقَت أداتا القياس، وهما: اختبار مهارات القرن ال21 المعرفيَّة وبطاقة ملاحظة مهارات القرن ال21 التطبيقية للطالبة المُعلِّمة، من إعداد الباحثة. کما قامت الباحثة بإعداد أوراق عمل الطالبات، ودليل المحاضر، وأسفرَت نتائجُ الدِّراسة عن وجود فروق دالَّة بين متوسِّطَي درجات مجموعة الدراسة القبليّ والبَعدِيّ في اختبار مهارات القرن ال21 المعرفيَّة وبطاقة ملاحظة مهارات القرن ال21 التطبيقية للطالبة المُعلِّمة لصالح التطبيق البَعدِيّ، مما يدل على فاعليَّة النموذج التدريسيّ في تنمية بعض مهارات القرن ال21.

  • أولاً المراجع العربية

     

    1-       

    ترينلج، بيرنى وفادل، تشارلز (ترجمة:الصالح، بدر بن عبد الله) (2013) .مهارات القرن الحادى والعشرين:التَّعَلُّم للحياة في زماننا،الرياض: النشر العلمى والمطابع، جامعة الملک سعود .

    2-       

    حفني، مها کمال (2015) مهارات مُعلِّم القرن الـ 21، المؤتمر العلمي الرابع والعشرون للجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس بعنوان:برامج إعداد المعلمين                          في الجامعات من أجل التميز – مصر، 288-311.

    3-       

    شلبي، نوال محمد (2014). إطار مقترح لدمج مهارات القرن الحادي و العشرين            في مناهج العلوم بالتعليم الأساسي في مصر، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد (3)، العدد(10)، ص:1-33.‏

    4-       

    طه، مروة حسين إسماعيل (2014) برنامج مقترح قائم على نموذج التفکير الجانبى لتنمية مهارات التفکير عالي الرتبة والأداء التدريسيّ لدى الطالبة مُعلِّمة الدراسات الاجتماعية، المجلة العربية للتربية وعلم النفس ببنها، ع( 54   )، الجزء الثاني،                ص: 57 -88.

    5-       

    طه، مروة حسين إسماعيل (2008)، تطوير منهج جغرافية المرحلة الإعدادية في ضَوء المعايير  العالمية وأثره على تنمية مهارات الاستقصاء  والتحصيل لدى تلاميذ تلک المرحلة ، رسالة دکتوراة غير منشورة، کلية البنات، جامعة عين شمس.

    6-       

    عبد، جنان محمد، (2015) تصور مقترح لبرنامج إعداد الطالب الـمُعلّم تخصص جغرافيا في کلية التربية الأساسية - جامعة بابل بالعراق، مجلة القراءة والمعرفة، ع (174)، ص: 237 - 265

    7-       

    عبدالنبي، هشام أحمد (2011). استخدام التصورات الجغرافية في تنمية التفکير المکانيّ لدى طلاب شعبة الجغرافيا في کلية التربية - جامعة الاسکندرية، مجلةالجمعيةالتربويةللدراساتالاجتماعيةمصر، ع (37)، ص: 15- 113

    8-       

    علي، محمد رجب عبد الحکيم (2009). فاعليةبرنامجمقترحلإعدادالطالبالـمُعلّمبقسمالجغرافيابکليةالتربيةفيضَوء المستحدثاتالتکنولوجية، دراساتفيالتعليمالجامعيّمصر، ع(40)، ص: 397 -403.

    9-       

    وزارة التربية والتعليم (2003)، مشروع إعداد المعايير القوميَّة في مصر، المجلد الثاني، جمهورية مصر العربية.

     

    ثانيًا المراجع الأجنبية:

    Ahonen, A. K., & Kinnunen, P. (2015). How do students value the importance of twenty-first century skills? Scandinavian Journal of Educational Research, 59(4), 395-412

    10-

    Archer, B., Baynes, K., & Roberts, P. (2005). A framework for Design and Design Education. DATA—Design And Technology Association. Loughborough University.‏

     

    11-       

    Australian Institute for teaching and school leadership (2014. September).learning through doing, introduction to design thinking, AITSL. http://www.aitsl.edu.au/docs/default-source/partnerships-documents/aitsl---learning-through-doing---introduction-to-design-thinking_v4.pdf?sfvrsn=2

    12-       

    Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., & Rumble, M. (2010). Draft white paper 1: Defining 21st centuryskills. Melbourne: ACTS

    13-       

    Boholano, H. B. (2017). Smart social networking: 21st century teaching and learning skills. Research in Pedagogy, 7(1), 21.‏

    14-       

    Carroll, M. (2015). Stretch, Dream, and Do-A 21st Century Design Thinking & STEM Journey. Journal of Research in STEM Education, 1(1), 3-16

    15-       

    Carroll, M., Goldman, S., Britos, L., Koh, J., Royalty, A., & Hornstein, M. (2010). Destination, imagination and the fires within: Design thinking in a middle school classroom. International Journal of Art & Design Education, 29(1), 37-53.

    16-       

    Chamberlain, P., Bonsiepe, G., Cross, N., Keller, I., Frens, J., Buchanan, R., & Schneider, B. (2007). Design research now: Essays and selected projects. Walter de Gruyter

    17-       

    Chasanidou, D., Gasparini, A. A., & Lee, E. (2015, August). Design thinking methods and tools for innovation. In International Conference of Design, User Experience, and Usability (pp. 12-23). Springer International Publishing.

    18-       

    Chia, L.W., & Goh, C. C. (2016). Teachers’ perceptions, experience, and learning, Asia pacific journal of education, 36(s1), 1-4.

    19-       

    Daniel, A. D. (2016). Fostering an entrepreneurial mindset by using a design thinking approach in entrepreneurship education. Industry and Higher Education, 30(3), 215-223.‏

    20-       

    Denning, P. J. (2013). Design thinking. Communications of the ACM, 56(12), 29-31.‏

    21-       

    Dorst, K. (2010). The nature of design thinking. In Design thinking research symposium. DAB Documents.

    22-       

    Douglass, H. (2016). No, David! But Yes, Design! Science and Children, 53(9), 69.‏

    23-       

    Farisi, M. I. (2016). Developing the 21st-Century social studies skills through technology integration. Turkish online journal of Distance Education.‏

    24-       

    Goldman, S. (2002). Instructional design: Learning through design. Encyclopedia of Education. Second Edition. New York: Macmillan Reference USA, 1163-1169.

    25-       

     

     

    Grievink, B. (2016). An evaluation of learning materials designed to teach 21st century problem solving skills in secondary education (Master's thesis, University of Twente)

    26-       

    Guoa, F. (2014). A road map for 21st century geography education: Geography education research. Rivista J-Reading n. 1-2014: Journal of research and didactics in geography, 1, 81.

    27-       

    Hargrove, R., & Rice, A. (2015). The Challenge of Beginning. International Journal of Art & Design Education, 34(2), 159-168.‏

    28-       

    Jacobson-Lundeberg, V. (2016). Pedagogical Implementation of 21st Century Skills. Educational Leadership and Administration, 27, 82.‏

    29-       

    Kay, K. (2009). Middle schools preparing young people for 21st century life and work. Middle School Journal, 40(5), 41-45

    30-       

    Johansson‐Sköldberg, U., Woodilla, J., & Çetinkaya, M. (2013). Design thinking: past, present and possible futures. Creativity and Innovation Management, 22(2), 121-146.‏

    31-       

    Kafai, Y. B., & Resnick, M. (Eds.). (1996). Constructionism in practice: Designing, thinking, and learning in a digital world. Routledge.

    32-       

    Kangas, K., Seitamaa-Hakkarainen, P., & Hakkarainen, K. (2013). Design thinking in elementary students’ collaborative lamp designing process. Design and Technology Education: An International Journal, 18(1).‏

    33-       

    Kimbell, L. (2009). Design practices in design thinking. European Academy of Management, 1-24.

    34-       

    Kimbell, L. (2011). Rethinking design thinking: Part I. Design and Culture, 3(3), 285-306.

     

    35-       

    Kimbell, L., & Street, P. E. (2009, September). Beyond design thinking: Design-as-practice and designs-in-practice. In CRESC Conference, Manchester.

    36-       

    Kivunja, C. (2014). Innovative pedagogies in higher education to become effective teachers of 21st century skills: unpacking the learning and innovations skills domain of the new learning paradigm. International Journal of Higher Education, 3(4), 37.

    37-       

    Kolodner, J. L., Gray, J., & Fasse, B. B. (2003). Promoting transfer through case-based reasoning: Rituals and practices in learning by design classrooms. Cognitive Science Quarterly, 3(2), 183-232.

    38-       

    Lai, E. R., & Viering, M. (2012). Assessing 21st century skills: Integrating research findings. In annual meeting of the National Council on Measurement in Education, Vancouver, BC, Canad, p: 1-63.

    39-       

    Leonard, S. N., Fitzgerald, R. N., & Riordan, G. (2016). Using developmental evaluation as a design thinking tool for curriculum innovation in professional higher educationHigher Education Research & Development, 35(2), 309-321.

    40-       

    Leverenz, C. S. (2014). Design thinking and the wicked problem of teaching writing. Computers and Composition, 33, 1-12.

    41-       

    Long, C. (2012). Teach Your Students to Fail Better with Design Thinking. Learning & Leading with Technology, 39(5), 16-20.

    42-       

    Melles, G., Howard, Z., & Thompson-Whiteside, S. (2012). Teaching design thinking: Expanding horizons in design education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 162-166.‏

    43-       

    Munyai, K. (2016). Design Thinking: A Methodology towards Sustainable Problem Solving in Higher Education in South AfricaInternational Association for Development of the Information Society.‏

    44-       

    Nagel, P. (2008). Geography: The essential skill for the 21st century. Social Education, 72(7), 354-359.‏

    45-       

    National Education Association. (2012). Preparing 21st century students for a global society: An educator’s guide to the “four Cs.”. Alexandria, VA: National Education Association

     

    46-       

    Nielsen, S. L., & Stovang, P. (2015). DesUni: university entrepreneurship education through design thinking. Education+ Training, 57(8/9), 977-991.‏

     

    47-       

    • Nieto, G.(2015). The teaching of geography in the 21 st century: social, technological, and pedagogical, Conference: International Congress on Education, Innovation and Learning Technologies, At Barcelona.

    48-       

    Noel, L. A., & Liub, T. L. (2017). Using Design Thinking to Create a New Education Paradigm for Elementary Level Children for Higher Student Engagement and Success. Design and Technology Education: an International Journal, 22(1).‏

    49-       

    Ogilvie, T., & Liedtka, J. (2011). Designing for growth: A design thinking toolkit for managers. Columbia University Press.‏

    50-       

    Ondigi, S. R. (2012). Role of Geography and Pedagogical Approaches used in the Training of Pre-service Teachers in Kenyan Universities: A Case of Kenyatta University, Kenya. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 1(4).cation, 72(7), 354-359.

    51-       

    Östman, L. E. (2005). Design theory is a philosophical discipline-Reframing the epistemological issues in design theory. Design System Evolution.‏

    52-       

    Oxman, R. (2004). Think-maps: teaching design thinking in design education. Design studies, 25(1), 63-91.‏

    53-       

     Pacific Policy Research Center. (2010). 21st Century Skills for Students and Teachers. Honolulu: Kamehameha Schools, Research & Evaluation Division.

    54-       

    Plattner, H., Meinel, C., & Leifer, L. (Eds.). (2010). Design thinking: understand–improve–apply. Springer Science & Business Media.

    55-       

    Puntambekar, S., & Kolodner, J. L. (2005). Toward implementing distributed scaffolding: Helping students learn science from designJournal of research in science teaching, 42(2), 185-217

    56-       

    Retna, K. S. (2016). Thinking about “design thinking”: a study of teacher experiences. Asia Pacific Journal of Education, 36(sup1), 5-19.

     

     

     

    57-       

    Scheer, A., Noweski, C., & Meinel, C. (2012). Transforming constructivist learning into action: Design thinking in education. Design and Technology Education: An International Journal, 17(3).‏

    58-       

    Sofia, H. & Aikaterini,A.(2014).On Enhancing Pre-service Teacher 21st century Skills using C map Tools. International Journal of Education and Research, 2(9), 285-296.

    59-       

    Soland, J., Hamilton, L. S., & Stecher, B. M. (2013). Measuring 21st century competencies

    60-       

    The New London Group. (1996). pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard educational review, 66(1), 60-93.

    61-       

    Valli, P., Perkkilä, P., & Valli, R. (2014). Adult pre-service teachers applying 21st century skills in the practice. Athens Journal of Education, 1.‏

    62-       

    Vande Zande, R. (2007). Design education as community outreach and interdisciplinary study. Journal for Learning through the Arts, 3(1).‏

    63-       

    Vetterli, C. (2015). Embedded Design Thinking in Organizations: A Literature Review.‏research platform Alexandria. https://www.alexandria.unisg.ch/publications/241466.

    64-       

    Wang, S., & Wang, H. (2011). Teaching design thinking through case analysis: Joint analytical process. Decision Sciences, Journal of Innovative Education, 9(1), 113-118.‏

    65-       

    Wrigley, C., & Straker, K. (2017). Design thinking pedagogy: The educational design ladder. Innovations in Education and Teaching International, 54(4), 374-385.‏

    66-