This study aimed to find out the students’ preference motives of elective and free courses. The study was conducted on (180) students enrolled in the university.
The study revolved about the reasons of the students’ preferences of elective and free courses and if there is significant differences between male and female in the choice of elective and free courses according to the following: the nature of course, character of the instructor and the time of lecture.
The researcher used a questionnaire composed of thirty items, to run study. The statistical program (spss) used to calculate, frequencies, percentages, and (t) test for two independent samples.
The results showed that students preferred the easier more enjoyable courses, courses which are useful in practical life, courses which exams are composed of objective questions, courses that depend on understanding rather than memorizing, and courses which have a professor whose style of presentation is attractive, treats students unbiased, and allows them to express their own opinion. The majority of students also preferred to take their elective courses in the mornings, during summer semesters, and courses which lectures are an hour long.
The results also showed that there is no differences between males and females in the choice of electives depending on the nature of the course and the character of the instructor, but there is a difference related to the time of lecture.
إبراهيم، علي محمد(1997). المقررات الإختيارية : دراسة في العوامل المؤثرة على الاختيار عند طلبة جامعة السلطان قابوس، المجلةالتربوية- الکويت، مج11،ع42، ص ص 185-224.
حداد، عفاف شکرى(1989). أسباب التسجيل في المساقات الاختيارية في نظام الساعات المعتمدة، مجلة اتحاد الجامعات العربية، ع 34، ص 129- 143.
الزغول، رافع والزغول، عماد. (2014)، علم النفس المعرفي، ط2 دار الشروق للنشر والتوزيع: عمان، الأردن.
سعادة، جودت، وإبراهيم،عبدالله(1991). المنهج المدرسي الفعال، عمان(الأردن): دار عمان.
عدس، عبد الرحمن ، توق، محي الدين (2005): "المدخل إلى علم النفس" ط6 ، دار الفکر للطباعة والنشر والتوزيع، عمّان، الأردن.
عبدالمجيد، أحمد صادق(2011) أثر برنامج قائم على استخدام أدوات الجيل الثاني للويب في تدريس الرياضيات على تنمية أنماط الکتابة الإلکترونية و تعديل التفضيلات المعرفية لدى طلاب شعبة التعليم الابتدائي بکلية التربية، مجلةکليةالتربيةبالمنصورة –مصر، ع 76 , ج 2، 3- 246.
نشواتي، عبد المجيد (2003).علم النفس التربوي" ط4 ، دار الفرقان للنشر والتوزيع، عمّان، الأردن.
العتوم، عدنان وآخرون (2015) علم النفس التربوي، ط1 دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة: عمان، الأردن.
عدس، عبد الرحمن ونوف، محي الدين. (2012) المدخل إلى علم النفس، ط8، دار الفکر للنشر والتوزيع: عمان، الأردن.
غباري، ثائر. (2008) الدافعية- النظرية والتطبيق، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة: عمان الأردن.
المخلافي ، محمد سرحان خالد(1996). العوامل المؤثرة في اختيار طلبة کلية التربية جامعة صنعاء للمقررات الاختيارية دراسة ميدانية، المؤتمرالسنويالرابع ، نظم التعليم وعالم العمل ، مصر، 161- 194.
متولى، مصطفي (1992). العوامل المؤثرة في اختيار طلبة جامعة الملک سعود للمقررات التربوية ساعات حرة، مجلة التربية المعاصرة، ع 12، ص 30-39.
Hawashin, M. N. (2018). The Students' Preference Motives of Elective and Free Courses At Al-Ahliyya Amman University. Faculty of Education Journal Alexandria University, 28(1), 73-98. doi: 10.21608/jealex.2018.156400
MLA
Mufid Najib Hawashin. "The Students' Preference Motives of Elective and Free Courses At Al-Ahliyya Amman University", Faculty of Education Journal Alexandria University, 28, 1, 2018, 73-98. doi: 10.21608/jealex.2018.156400
HARVARD
Hawashin, M. N. (2018). 'The Students' Preference Motives of Elective and Free Courses At Al-Ahliyya Amman University', Faculty of Education Journal Alexandria University, 28(1), pp. 73-98. doi: 10.21608/jealex.2018.156400
VANCOUVER
Hawashin, M. N. The Students' Preference Motives of Elective and Free Courses At Al-Ahliyya Amman University. Faculty of Education Journal Alexandria University, 2018; 28(1): 73-98. doi: 10.21608/jealex.2018.156400