Deconstructive Reading in The Play " The Tree Climber" by Tawfiq Al-Hakim

Author

Assistant Professor of Theatrical Criticism in the Department of Theatrical Studies - Faculty of Arts - University of Alexandria

Abstract

Deconstruction - as a critical approach - relied on postmodern philosophy, relying on skepticism, undermining and nihilism, and reconsidering many of the axioms, and the central sayings that Western thought has known in the past and present, so it recognized the impossibility of achieving an integrated or - at least - coherent understanding of the text. The literary, rather, several readings that can be interpreted, deny the fixed meaning of the text by demolishing its centrality and reference to give an opportunity for free thinking rebelling against the constants.
The study aims to research the concepts and foundations on which the deconstructive criticism strategy is based by presenting new and different readings of the theatrical text, "Oh See the Tree" by "Tawfiq Al-Hakim", through a number of mechanisms to deconstruct the literary text, the most important of which is the search for contradictions to serve as a pickaxe for demolishing Its basic structure and traditional meaning, and the beginning of the process of searching for different meanings by searching for the silent within it.
The research concludes with a conclusion that includes results and proven sources and references.

أولًا المصادر:
1-      ابن منظور: لسان العرب، ج10، ط3، دار إحياء التراث العربى للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، د.ت.
2-      توفيق الحکيم: يا طالع الشجرة، دار الشروق، القاهرة، الطبعة الثانية، 2019.
ثانيًا المراجع:
3-      إبراهيم حجاج: المسرح والسياسة، انعکاسات السياسة الأمريکية على خطاب النص المسرحى المصرى، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، الإسکندرية، 2019.
4-      أبو الحسن سلام: حيرة النص المسرحى بين الترجمة والاقتباس والإعداد والتأليف، مرکز إسکندرية للکتاب، الإسکندرية، 1997.
5-      أحمد سخسوخ: توفيق الحکيم مفکرا ومنظرا مسرحيا، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 1999.
6-      إيمان على شعبان: القراءات النقدية المعاصرة لمسرحيات شکسبير، دراسة تحليلية على نماذج مختارة، رسالة دکتوراه غير منشورة، کلية الآداب، جامعة الإسکندرية، 2018.
7-      : توفيق الحکيم: مقدمة مسرحية "يا طالع الشجرة"، دار الشروق، القاهرة، الطبعة الثانية، 2019.
8-      جاک دريدا: ما الآن؟ ماذا عن غد؟، الحدث، التفکيک، الخطاب، الاختلاف، دار الفارابى، بيروت، 2011.
9-      جان إيف تادييه: النقد الأدبى فى القرن العشرين، ت: منذر عياشى مرکز الإنماء الحضارى، حلب، 1994.
10-  جميل حمداوى: نظريات النقد الأدبى فى مرحلة ما بعد الحداثة، مطابع الأنوار، المغرب، 2012.
11-  جون أليس: ضد التفکيکية، ت: حسام نايل، المرکز القومى للترجمة، القاهرة، 2012.
12-  حسن سعد: الاغتراب فى الدراما المصرية المعاصرة، بين النظرية والتطبيق، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 1986.
13-  حميد علاوى: التنظير المسرحى عند توفيق الحکيم، رسالة دکتوراه، غير منشورة، کلية الآداب واللغات، جامعة الجزائر، 2006.
14-   ديفيد کارتر: النظرية الأدبية، ترجمة: د. باسل المسالمه، دار التکوين، دمشق، سوريا، الطبعة الأولى سنة 2010.
15-  راندا حلمى: تأثير مسرح العبث فى المسرح المعاصر، دراسة فى العرض المسرحى، المکتبة التربوية، الإسکندرية، 2016.
16-  راندا حلمى: توظيف اللغات غير الکلامية فى العروض المسرحية، المکتبة التربوية، الإسکندرية، 2016.
17-  س. رافيندران: البنيوية والتفکيک، تطورات النقد الأدبي، ت: خالدة حامد، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 2002.
18-  صالح زياد: آفاق النظرية الأدبية من المحاکاة إلى التفکيک، دار التنزير، تونس،  2016.
19-  صالح هويدى: المناهج النقدية الحديثة، أسئلة ومقارنات، دار نينوى للدراسات والنشر والتوزيع، دمشق، 2015.
20-  طلعت المغربى: أخطاء الرؤساء من عبد الناصر إلى مرسى، جريدة الوفد                           (جريدة الکترونية)، عدد 14 مايو، 2014. https://www.alwafd.news
                                                                          
21-  عبد العزيز حمودة: المرايا المحدبة من البنيوية إلى التفکيکية، سلسلة عالم المعرفة، المجلس الوطنى للثقافة والفنون والآداب، الکويت 1998.
22-  عبد الله إبراهيم وآخرون: معرفة الآخر، مدخل إلى المناهج النقدية الحديثة، المرکز الثقافى العربى، بيروت، د.ت.
23-  عز الدين إسماعيل: التفسير النفسى لمسرحية يا طالع الشجرة، مجلة المجلة، عدد 14، القاهرة، فبراير، 1963.
24-  على حرب: الماهية والعلاقة نحو منطق تحويلى، المرکز الثقافى العربى، الدار البيضاء، 1998.
25-  على حرب: الممنوع والممتنع، نقد الذات المفکرة، المرکز الثقافى العربى، بيروت، 2005.
26-  : لويس عوض: دراسات فى النقد والأدب، المکتب التجارى للطباعة والتوزيع والنشر، بيروت، 1964.
27-  محمد حسين الدالى: عملاق الآدب توفيق الحکيم، دار المعارف، القاهرة، 1989.
28-  موسوعة ويکيبيديا: أفندم  https://wwwWikipedia.org.
29-  ميجان الرويلي وسعد البازعي: دليل الناقد الأدبي، المرکز الثقافي العربي، بيروت، لبنان، الطبعة الخامسة 2007.
30-  نعيم عطية: مسرح العبث – مفهومه، جذوره، أعلامه، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 1992.
31-  نهاد صليحة: أمسيات مسرحية، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 1986.
32-  هيام أبو الحسين: توفيق الحکيم ويونسکو، وزارة الثقافة، المرکز القومى للآداب، القاهرة، 1988.