تصوّر مقترح لدليل مهارات معلّم الدراسات الاجتماعية والوطنية الجديد، وأثر التدريب على إکساب المعلمين المهارات المضمّنة بالدليل

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor of Curricula - Department of Curriculum and Instruction - College of Education - King Saud University in Riyadh

Abstract

      يُعد تدريس الدراسات الاجتماعية بما تحويه من تفاصيل علمية، وإنسانية، وکم المهارات الهائل الذي يتطلبه تنفيذ هذا المقرر إحدى التحديات التي تواجه الفلسفة التربوية، والتدريسية الحديثة وذلک تبعاً لأهمية هذا المقرر وأثره الجلي والمؤثر في ممارسات الطلاب اليومية.
      إن مقرر الدراسات الاجتماعية محوراً مهماً للطلاب بسبب تأثيره الجلي في مجريات حياتهم، فالدراسات الاجتماعية ترکز على علاقات الإنسان وميادين نشاطه وسلوکه مع البيئة وما ينتج عنها من  مشکلات، والوسائل التي تجعل تلک العلاقات بأحسن وجه ممکن، ومما لاشک فيه أنه لا يمکن تنمية المهارات في مقرر الدراسات  الاجتماعية دون توافر عوامل عدة يتعلق بعضها بالمحتوى التعليمي لهذه المادة وبعضها الآخر بالمعلم وممارساته الصفية وطرائق التدريس التي يتبعها(العاتکي 2011).

  1.  
    1. Barton-Arwood, S., Murrow, L., Lane, K., & Jolivette, K. (2005). Project IMPROVE: Improving teachers’ ability to address students’ social needs. Education and Treatment of Children, 28(4), 430-443.
    2. Coombs-Richardson, R., Al-Juraid, S., & Stuker, J. D. (2000). Supporting general educators’ inclusive practices in mathematics and science education. Retrieved from The Educational Resources Information Center, (ERIC) database.

 

 

 

 

  1. Courtney, J. (2007). What are effective components of in-service teacher training? A study examining teacher trainers’ perceptions of the components of a training program in mathematics education in Cambodia. Professional Development in Education, 33(3), 321-339.
  2. Gibson, Susan. (2012). "Why Do We Learn This Stuff"? Students' Views on the Purpose of Social Studies. Canadian Social Studies, v45 n1 p43-58.
  3. Dündar, Sahin. (2015). Are Prospective Elementary School Teachers' Social Studies Teaching Efficacy Beliefs Related to Their Learning Approaches in a Social Studies Teaching Methods Course?. Australian Journal of Teacher Education, v40 n7 Article 6.
  4. Groos,R.E. & T.L. Dynneson. (1980). Regenerating the social studies: from old dirges to new directions. Social Education, 44(5), 370-4.
  5. Han, S. S., Catron, T., Weiss, B., & Marciel, K. K. (2005). A Teacher-consultation approach to social skills training for pre-kindergarten children: Treatment model and short-term outcome effects. Journal of Abnormal Child Psychology, 32(6), 681-693.
  6. Kilinç, Emin. (2014). Pre-Service Social Studies Teachers' Understandings about the Nature of the Social Studies. International Electronic Journal of Elementary Education, v6 n3 p415-426.
  7. Miller, K. J., Wienke, W. D., & Savage, L. B. (2000). Elementary and middle/secondary educator’s pre and post training perceptions of ability to instruct students with disabilities. Rural Special Education Quarterly, 19 (3), 3-14.

 

 

  1. Pinar, Elif;& Sucuoglu, Bülbin.(2013). The Outcomes of a Social Skills Teaching Program for Inclusive Classroom Teachers. Educational Sciences: Theory and Practice, 13 (4), p2247-2261.
    1. Schepis, M. M., Ownbey J. B., Parsons, M. B., & Reid, D. H. (2000). Training support staff for teaching young children with disabilities in an inclusive preschool setting. Journal of Positive Behavior Interventions, 2(3), 170-178.