أولويات تربية وتثقيف أعضاء جمعية الإصلاح الاجتماعي بدولة الکويت : دراسة حالة

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor of Education Fundamentals - College of Education - Kuwait University

Abstract

 
من القضايا المسلم بها أن تربية أفراد المجتمع تربية صالحة، هي الضمانة لحاضر هذا المجتمع ومستقبله؛ فالتربية کما عرفها  البعض ؛هي: "مجموعة العمليات التي يستطيع بها المجتمع أن ينقل معارفه، وأهدافه المکتسبة ؛ ليحافظ على بقائه، وتعني - في الوقت نفسه - التجدد المستمر لهذا التراث، وأيضًا للأفراد الذين يحملونه؛ فهي عملية نمو .. وهي الحياة نفسها بنموها ، وتجددها"   (حسن ، 2008).
لذا فمسئولية التربية المهمة، والجسيمة تستلزم تضافر الجهود، والمشارکة المجتمعية الواسعة ؛ للإسهام في تعزيزها ، وترسيخها.
إن تعزيز القيم، والعادات، والتقاليد، ومجمل عناصر الثقافة الثابتة في المجتمع ، وترسيخها؛ لن يتحقق ما لم يکن هناک توافق مجتمعي، ورؤية مشترکة بشأن مدى أهميتها ، وسبل الوصول إليها.

  1.  

    1. Edwards, P. et al (2009). Methods to increase response to postal and electronic Questionnaires Cochrane library. Wiley online library.
    2. Harlock, J. (2013) Impact measurement practice in the UK third sector: a review of emerging evidence. Third sector research Centre. Working paper 106. TSRC.
    3. Jaccard, J. and Blanton, H. (2005). Peer Influences on risk Behavior: An Analysis of the Effects of a close Friend. Developmental psychology. vol 41,  no 1,  135-147.

     

     

    1. Liu, K. (2010) peer group effects on student outcomes: Evidence from randomized lotteries, PHD dissertation. Vanderbilt university. Nashville, Tennessee.
    2. Martens, K. (2002). Mission Impossible? Defining nongovernmental organizations. International Journal of Voluntary and Nonprofessional Organizations.    vol 13,  no 3 ( September ) ,   271-285.
    3. Palaniswamy, U. and Ponnuswami, II. (2013). Social changes peer group influence among the Adolescents pursuing under graduation. International Research Journal of social sciences.
    4. Reitz, A. Zimmermann, J., Hutteman, R. Specht, J. and Neyer F. (2014) How peers make a difference: The role of peer groups and peer relationships in personality development. European Journal of personality. Special Issue.
    5. Sheridan, L. (2006). Islamophobia pre and post September 11th.  Journal of interpers violence.  vol 21, no 3,   317-336.
    6. Stake, R. (1995). The Art of case study research. UK: SAGE publication.
    7. Tellis, W. (1997). Application of a case study methodology. The Qualitative report, vol 3, no 3.

    www.eslah.com

    1. Yaziji, M and Doh. J. (2009) NGOs and corporations : conflict and collaboration. Cambridge university press.