" The problem of creation between Origen and Irugena The semantics of place in visual creativity An applied study on models from Kuwaiti theater and television

Document Type : Original Article

Authors

أستاذ مساعد بالمعهد العالى للفنون المسرحية- دولة الکويت .

Abstract

The place, in its strict sense, is considered the most important visual element in the structure of the drama. Every place, in the view of the recipient, has a special importance, having a certain summit on the aesthetic and semantic levels, even the space devoid of any landmarks has meaning. There is no doubt that the place in the drama carries a connotation that permeates all the dimensions and events that surround the actor. Thus, semiological studies see in the dramatic setting a coherent system or network of visual connotations governed by human relations between the dramatic characters.
The research aims to shed light on the connotations of the place through two different media (theater and television). The researchers emphasized that the spatial structure of the artwork contributes to a large and decisive role, in the production of many connotations. Where the place takes forms, and contains many meanings, and in some cases, it is even the purpose of the existence of the whole work.

Keywords


 
1-      أحمد العشرى: مسرح برتولد برنجت بين النظرية الغربية والتطبيق العربى، (عالم الفکر)، وزارة الإعلام، الکويت، عدد 3، 1993.
2-      أحمد زکى: اتجاهات المسرح المعاصر، الصورة الإبداعية، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 2005.
3-      أميرة الصردى: تطور المنظر المسرحى خلال المدارس الفنية الحديثة (مجلة المسرح), الهيئة المصرية العامة للکتاب, القاهرة, 1995.
4-      بدرى عثمان: بناء الشخصية الرئيسية فى روايات نجيب محفوظ، دار الحداثة للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، 1986.
5-      جلال جميل محمد: مفهوم الضوء والظلام في العرض المسرحى, الهيئة المصرية العامة للکتاب, القاهرة, 2002.
6-      جيرالدبرنس: المصطلح السردي، ترجمة عابد خزندار، 2003.
7-      حسن بحراوى: بنية الشکل الروائى، الفضاء والزمن – الشخصية، المرکز الثقافى العربى، بيروت، الدار البيضاء، 1990.
8-      ديزموند ديفز: قواعد الإخراج التليفزيونى، ترجمة: حسين حامد، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 2005.
9-      سامية أسعد: الدلالة المسرحية، (مجلة عالم الفکر)، الکويت، المجلد العاشر، العدد الرابع، 1980.
10-  سامية أسعد: مفهوم المکان في المسرح المعاصر، مجلة عالم الفکر، الکويت، العدد الخامس عشر، العدد الرابع، مارس، 1985.
11-  سيزا قاسم ونصر حامد أبو زيد: مدخل إلى السيميوطبقا، أنظمة العلامات في اللغة والأدب والثقافة، دار إلياس العصرية، القاهرة، 1986.
12-  صلاح صالح: المکان في القصة الکويتية, مقال في کتاب "الأدب الکويتى خلال نصف قرن" المجلس الوطنى للثقافة والفنون, الکويت, 2008.
13-  عبد الصمد زايد: المکان فى الرواية العربية، الصورة والدلالة، دار محمد على للدراسات الأدبية، تونس، 2003.
14-  عدلى سيد محمد رضا: البناء الدرامى فى الراديو والتليفزيون، دار النهضة العربية، القاهرة، 2007.
15-  عثمان عبد المعطى: عناصر الرؤية عند المخرج المسرحى، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 1996.
16-  کاظم القلاف: طريقک إلى الإخراج والإنتاج التليفزيونى، منشورات ذات السلاسل، الکويت، 1995.
17-  کريم رشيد: قراءة سيميولوجية لمفهوم المکان في العرض المسرحي المعاصر، (مجلة المسرح)، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، ديسمبر 1995.
18-  نبيل حداد: بهجة السرد الروائي، عالم الکتب الحديث، الأردن، 2010.
19-  نرمين يوسف الحوطى:  التوظيف الإعلامى فى المسرح الکويتى، الکويت، 2005.
20-  ياسين النصير: البنية المکانية في القصيدة الحديثة، مجلة الآداب، العدد (يناير ـ فبراير ـ مارس)، السنة 34، 1986.
21-  يوري لوتمان: مشکلة المکان الفني، تقديم وترجمة: سيزا قاسم، مجلة عيون المقالات، العدد 8، 1987.