The overlap of artistic styles in the play “The Night of the Great Guevara's Death” by Mikhail Roman

Document Type : Original Article

Author

مدرس بقسم الدراسات المسرحية - کلية الآداب- جامعة الإسکندرية .

Abstract

This research seeks to reveal the overlapping formula in the artistic styles within the play "The Night of the Great Guevara's Death" by Mikhail Roman, and the writer’s use of these methods, in order to achieve his aesthetic and intellectual goals. The research reveals the extent to which the writer approaches these methods and sometimes distances himself from them.
The researcher used the descriptive analytical method to study the techniques used by the writer, and the way he employs these techniques to achieve his aesthetic and intellectual goals.
The researcher divided his study into two sections, the first of which is a theoretical one, in which the researcher reviewed the two main schools that had the greatest influence in the play, namely: the Pirandello School and the Brecht School, for the second topic, it is an applied one, which is based on analyzing the play, and extracting the extent of the writer's influence on the two schools, and the way he employs their techniques.
The researcher reached a number of results that reveal the nature of the writer's employment of theater techniques within the theater, and epic alienation.

Keywords


 
1-      إريک بنتلي: المسرح الحديث، الجزء الأول والثاني، القاهرة، الدار المصرية للتأليف والترجمة، د/ت.
2-      أمل مصطفي: اتجاهات الفن الحديث، القاهرة، الأمل للطباعة والنشر، 1999.
3-      أيمن أحمد الخشاب: تأثيرات نظرية التغريب الملحمي علي تقنيات الإخراج في عروض المسرح المصري المعاصر، مخطوط رسالة ماجستير، کلية الآداب، جامعة الإسکندرية، قسم المسرح، 1999.
4-      بامبر جاسکوين: الدراما في القرن العشرين، ترجمة: لويس عوض، القاهرة، دار الکاتب العربي للطباعة والنشر،د/ت.
5-      جمعة أحمد قاجة: المدارس المسرحية وطرق إخراجها من الإغريق إلي الآن، بيروت، منشورات المکتبة العصرية، د/ت.
6-      حازم شحاته: الفعل المسرحي في نصوص ميخائيل رومان، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للکتاب، 2005.
7-      رضا غالب: الميتاتياترو- المسرح داخل المسرح-، سلسلة دراسات ومراجع المسرح، العدد42، القاهرة، أکاديمية الفنون، 2006.
8-      روبرت بروستاين: المسرح الثوري" دراسات في الدراما الحديثة من إبسن إلي جان جينيه، ترجمة عبد الحليم البشلاوي، القاهرة، دار الکاتب العربي للطباعة والنشر، د/ت.
9-      ريموند وليامز: المسرحية من إبسن إلي أليوت، ترجمة: فايز إسکندر، القاهرة، المؤسسة المصرية للتأليف والترجمة والطباعة والنشر، د/ت.