Attitudes of students at the College of Sharia and Islamic Studies at King Faisal University towards the use of artificial intelligence applications in reciting the Holy Quran

Document Type : Original Article

Author

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد - قسم المناهج وطرق التدريس- كلية التربية – جامعة الملك فيصل

Abstract

The research aims to identify the attitudes of students at the College of Sharia and Islamic Studies at King Faisal University towards the use of artificial intelligence (AI) applications in Quran recitation, and to understand the obstacles to using these applications in Quran recitation. To achieve the study's objectives, the researcher adopted a descriptive analytical approach and prepared a questionnaire to measure attitudes towards the use of AI applications and the obstacles encountered. The questionnaire included 30 items and was tested for validity and reliability. The sample consisted of (144) students from the College of Sharia and Islamic Studies at King Faisal University in Al-Ahsa for the academic year 1445H. The key findings included: students' attitudes towards using AI applications were generally positive, and obstacles significantly affect the use of AI applications in Quran recitation. Based on these results, several recommendations were made, including: conducting training courses and workshops on how to use AI applications in Quran memorization and recitation programs, as well as providing the necessary resources to integrate AI applications into the educational process in general, and specifically in Quran applications.

Keywords


  • أحمد، عصام. (2022). برنامج تدريبي قائم على الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات التعلم الذاتي والاتجاه نحو التعلم التشاركي لدى معلمات مادة الكيمياء، مجلة كلية التربية بجامعة أسيوط، 32(3)، 106-155.
  • البشر، منى. (2020). متطلبات توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس طلاب وطالبات الجامعات السعودية من وجهة نظر الخبراء، مجلة كلية التربية بجامعة كفر الشيخ، 2(2)،27-92.
  • الجهني، نوال. (2019). تصور مقترح لبرنامج يعتمد على الذكاء الاصطناعي لتحديد الاحتياجات التدريبية للمعلمين وتنمية قدراتهم المهنية، مجلة الدراسات الإنسانية والأدبية بجامعة كفر الشيخ، كلية الآداب، 19(2)، 1-28.
  • الخولي، سحر. (2020). اتجاهات الصحفيين المصريين نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في تطوير المضامين الصحفية الخاصة بالثراء المعلوماتي: دراسة ميدانية، المجلة المصرية لبحوث الإعلام،(72)، 101-173.
  • الدسوقي، عمرو. (2022). اتجاهات طلاب كليات الإعلام في مصر نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في مجال التعليم أثناء أزمة كورونا، المجلة المصرية لبحوث الرأي العام،21(3)، 606-684.
  • رمضان، جابر. (2020). واقع تطبيق معلمي المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية لمهارات توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي بالعملية التعليمية، مجلة عجمان للدراسات والبحوث، 20(2).
  • السيد، خالد ناصر. (2004). أصول الذكاء الاصطناعي، مكتبة الرشد.
  • الشرقاوي، محمد علي. (1996). الذكاء الاصطناعي والشبكات العصبية، سلسلة علوم و تكنولوجيا المستقبل، مركز الذكاء الاصطناعي للحاسبات، مطابع المكتب المصري الحديث.
  • العبيدي، رأفت. (2015). دور الذكاء الاصطناعي في تحقيق الإنتاج الأخضر، مجلة جامعة كركوك للعلوم الإدارية والاقتصادية، جامعة كركوك، 5(1).
  • العتل، محمد، العنزي، إبراهيم، والعجمي، عبدالرحمن. (2021). دور الذكاء الاصطناعي (AI) في التعليم من وجهة نظر طلبة كلية التربية الأساسية بدولة الكويت، مجلة الدراسات والبحوث التربوية، 1(1)، 30-64.
  • العثمان، ناصر. (2024). اتجاهات المعلمين والمعلمات في المملكة العربية السعودية نحو توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس الدراسات الاجتماعية، المؤتمر السنوي الدولي الثالث بجامعة حائل، اتجاهات حديثة بالعلوم التربوية.
  • عرنوس، بشير علي. (2008). الذكاء الاصطناعي، دار السحاب.                                                           
  • الغامدي، سامية، والفراني، لينا. (2020). واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في مدارس التربية الخاصة بمدينة جدة من وجهة نظري المعلمات والاتجاه نحوها، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، 8(1): 57-76.
  • الغامدي، محمد فوزي. (2024). الذكاء الاصطناعي في التعليم، شبكة الألوكة.
  • غربي، هاجر، وحاقة، عبدالكريم. (2023). توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي في تعليم القرآن الكريم – تطبيق ترتيل نموذجاً- ، مخبر الدراسات الفقهية والقضائية، كلية العلوم الإسلامية، جامعة الوادي، الجزائر.